Čtení zabere: 2 minuty
5. Naslouchejte svým pocitům
Jak již bylo řečeno, soulad mezi prací a osobním životem je proměnlivý, a proto je nezbytné si neustále naslouchat. Pokud se cítíte přetížení, upřímně o tom mluvte a dejte svým kolegům a nadřízeným vědět, že trávíte příliš mnoho času prací. Dnešní nejpokrokovější společnosti se svými zaměstnanci komunikují a naslouchají jejich potřebám. Manažeři také vědí, že ti, kteří dobře žijí, lépe pracují. Správná rovnováha mezi pracovním a osobním životem je výhodná jak pro vás, tak pro společnost, pro niž pracujete.
Změna vyžaduje čas, nikomu se život zázračně nezjednoduší přes noc. Důležité je být vytrvalý a shovívavý: radovat se z každého úspěchu a z každého dosaženého pokroku. Přenastavit svůj každodenní život je dlouhodobý proces, ale stojí za to se snažit: den ode dne se budete cítit vědomější, klidnější a budete mít svůj osud pod kontrolou.
Jste připraveni přeplánovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a zažít okamžiky péče o sebe sama, které si zasloužíte?
Vítejte ve světě Whirlpool. Tvoříme pro vaši pohodu.
4. Pečujte o své vztahy s ostatními
Společenskost je základní lidskou vlastností s hlubokými kořeny.
Čas věnovaný společenským vztahům je vzácný - od kávy s kolegy až po večery se starými přáteli a rodinou - protože emocionálně obohacuje náš život a pomáhá nám navázat kontakt s ostatními. Neomezujme společenskost, ale pěstujme ji.
3. Regenerujte díky péči o sebe sama
„Potřebujete každý den malou dovolenou,“ říká psychoterapeut.
Občas vypnout je nezbytné, ale pro některé lidi je těžké to skutečně udělat.
Pár hodin strávených u pečení koláče, 20 minut v relaxační horké koupeli, procházka přírodou, trocha fyzického cvičení pro tělesnou regeneraci: nezáleží na tom, co děláte nebo kolik času tomu věnujete, důležité je dát se do toho - a užít si svou malou každodenní dovolenou.
2. Naučte se říkat ne
„Co se stane, když řeknu ne kolegovi, který mě požádá o pomoc právě ve chvíli, kdy vypnu počítač?“. Pravděpodobně nic, ale mnoho lidí se s tím potýká, protože se bojí, že budou vypadat nezdvořile, neochotně nebo lhostejně.
Umět říct ne neznamená, že musíte bagatelizovat potřeby druhých, ale jednoduše to, že si vážíte svého vlastního času a potřeb. A nezapomeňte: stanovit si určité hranice neznamená postavit neprostupnou zeď. Pokud je pro vás slovo ne tabu, vězte, že existuje mnoho odstínů ne. Někdy je ne důrazné a někdy ne. Někdy je ne definitivní, jindy je to jen teď ne.
Vyzkoušejte si to, abyste tomu uvěřili: „Teď bohužel nemohu, ale zítra nebo kdykoli jindy, kdy se to hodí, si na vás udělám chvilku a rád vám pomůžu.“
Vsaďte se, že váš kolega to pochopí.
1. Stanovte si priority
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je pro každého z nás jedinečná; u jednotlivých lidí se liší a může se časem vyvinout v závislosti na naší osobní a profesní situaci.
Zaměřte se na to, co je pro vás důležité tady a teď: pokud identifikujete prvky spokojenosti a nespokojenosti během svého dne, udělali jste první krok k pochopení, kde zasáhnout, abyste zlepšili svůj každodenní život. Zkuste si sestavit seznam svých obvyklých úkolů. U každého z nich si položte následující otázky: Jak důležitý je na stupnici od 1 do 10? Je naléhavý, nebo ho mohu odložit? Mohu jej delegovat na někoho jiného? Den po dni budete zjišťovat, že pokud věnujete trochu času stanovení priorit, bude pro vás přirozené mít pod kontrolou a zlepšit ostatní oblasti vašeho každodenního života.
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem: jak ji dosáhnout?
Jemná, složitá, křehká: rovnováha mezi pracovním a osobním životem je rovnováha mezi prací a ostatními aspekty života každého z nás. Podle odborníků dosažení dobré rovnováhy mezi prací a osobním životem znamená cítit se celkově spokojeně v každodenním životě a věnovat správné množství času různým oblastem života: koníčkům, rodině, profesi a dalším.
Naslouchat svým nejhlubším potřebám a dát jim prostor, který si zaslouží, není pro mnoho lid snadné, a ani to nejde okamžitě. Většina z nás zažila, alespoň na chvíli, že nás pohltily pracovní úkoly a absolutně jsme upřednostnili práci před vším ostatním. Zde je 5 tipů, které si můžeme osvojit, abychom zlepšili rovnováhu mezi prací a všemi ostatními složkami našeho každodenního života.